Lokalpolitik skal foregå ude i kommunen, ikke bagved skriveborde!

2017-11-13

Heldagsskolen har været ramt, min klub har været ramt, og andre har også været ramt, bla. LokalbanenRamt af DJØF'iseringen, det virker som om at Danmark i dag er styret af økonomer og jurister, jeg mener at økonomer og jurister er et værktøj til at beslutninger følger loven og de økonomiske rammer, de er ikke beslutningstagere, desværre oplever man ofte, både i stat og kommune, at deres svar tages for et endeligt resultat, og ikke som et input i debatten

Heldagsskolen er blevet flyttet og adskilt fra ungdomsskolen:

Af Mette Olsen, Facebook 13-11-2017

De fysiske rammer er gået fra 1150 m2 til 350 m2 og tilsvarende for udenoms arealerne.

Dette betyder, at heldagsskolen pt:

- ikke rummer et mødelokale, hvor ansatte og forældre kan tale privat.

- ikke har et lærerværelse eller pause rum til medarbejderne, så de kan få 2-min alene tid, hvis et barn har mistet temperamentet

- ikke har et rum til børn kan få alene plads, hvis de kan mærke de er lige ved at kamme over eller bare skal bruge en pause

- ikke har et lokale til psykolog, talepædagog eller anden form for ene undervisning

- ikke har passende arealer til SFO osv.

Børneudvalget havde haft indtryk af at der var plads nok! Et indtryk er ikke nok, man er nødt til at komme ud og besøge lokaliteten, og tale med brugerne, så man kender behovet!


Lokalbanen er også blevet ramt, og det har indtil videre kostet 15 millioner!

Af Ebbe Christophersen Stevnsbladet 8 august 2017

Lige siden Østbanens barndom har togene overnattet på endestationerne Faxe Ladeplads og Rødvig, hvor togene blev tanket og rengjort. Men et par år efter Lokalbanens overtagelse af Østbanen, fik man i 2003 den "geniale" ide at køre togene til overnatning i Hårlev, hvor de ligeledes tankes og rengøres.

Det betød, at togene efter endt kørsel om aftenen, skulle køres tomme fra Faxe Lp. og Rødvig til Hårlev, og igen køres tomme tilbage fra Hårlev til Faxe Lp. og Rødvig næste morgen. En merudgift dengang på ca. 570.000 kr. om året. Prisstigninger, samt at de nye tog er dyrere i drift gør, at regningen i 2017 ender på ca. 1,3 millioner årligt, eller ca.110.000 kr. om måneden.

Den beslutning har indtil nu kostet mindst 15 millioner. Samtidigt brændes der ca. 50.000 liter diesel af årligt til ingen verdens nytte. Det kan kun kaldes miljøgriseri og pengespild.

Der er ikke et eneste seriøst argument for, at togene skal stå i Hårlev om natten, når de lige så godt som tidligere, kunne tankes og rengøres i Faxe Lp. og Rødvig,

De sparede penge kunne f. eks. på bare 8 måneder betale indkøb af 58 hjertestartere til montering i alle Lokaltogs rullende enheder på hele Sjælland plus Lollandsbanen. S-togene har haft hjertestartere længe.

I øvrigt er der mange andre ting, man kunne anvende pengene til på Østbanen, - til gavn for passagerer og personale - f.eks. en forhøjet perron i Rødvig, en hjælp til især handikappede, eller endnu bedre på langt sigt, - besparelsen kunne bidrage til en flytning af stationen til nord for Vemmetoftevej, samt nedlæggelse af overkørslerne på Hovedgaden og Vemmetoftevej, som er rigtig dyre at vedligeholde, ligesom det ville gavne sikkerhed og regularitet.

Men det er der tilsyneladende ikke vilje til. I stedet bliver ledelse og bestyrelse ved med, helt bevidst, - at smide 1.3 million kroner ud af vinduet om året. Er det god forvaltning af borgernes skatte penge?


Det kunne jo lyde som om man igen har siddet bag skrivebordet uden at spørge dem der ved noget, nemlig Lokoførerne og de ansatte, det skal så også anføres at det er det værste Ebbe har oplevet i sine 46 år som lokofører på Østbanen.

Han og hans kolleger troede ikke på det, da den nye ledelse meddelte dem at "sådan bliver det"

Selvom de kunne dokumentere at det ville betyde en ekstra udgift for Østbanen, når de skulle køre tomt materiel,- (det får de jo selvfølgelig også løn for - så det er en yderligere udgift)

Derudover har det skabt problemer for loko førerene, da de fleste af dem boede tæt på Rødvig og Faxe Ladeplads og ikke var afhængige af at have bil.

Det var jo tidligere et krav fra banen at man skulle bo lige i nærheden af sit stationeringssted.

Nu måtte de fleste af dem ud at købe en ekstra bil, - hvordan skulle man ellers kunne møde i Hårlev midt om natten ??

Så, - for både banen og dem var det en kæmpe bagdel.

Når de nu skulle til at møde i Hårlev midt om natten for opstart og klargøring af tog, herunder sikkerheds tjek, samt køre tomt til Rødvig og Faxe Ladeplads, er det jo logik at det MÅTTE blive dyrere for banen.Ledelsen blev da også sure på dem da de godt kunne se at de fik ret. Ebbe var tillidsrepræsentant på det tidspunkt, og han havde regnet sig frem til at der skulle være to mand ekstra for at klare den ekstra arbejdstid. Det kom da også til at passe.
Men ledelsen var stædig så de ville ikke tabe ansigt og give dem ret.

Jurister, økonomer og regneark er super gode værkstøjer, men det bedste værktøj der kan benyttes i en beslutningsproces er nu en gang de der arbejder med området.Jeg vil aldrig som politiker påstå at jeg ved om skoler, end dem der arbejder der, eller bruger den dagligt, jeg vil ikke påstå at jeg ved mere om togdrift end lokoførene, jeg kan heller ikke påstå at jeg ved mere om hjemmeplejen end dem der arbejder der, hvordan skulle jeg kunne det?

Jeg er soldat, med interesse i Stevns, og jeg vil Stevns det bedste, derfor må jeg jo også spørger dem der ved noget, ikke via mail, men ved at være tilstede.

At sidde i kommunalbestyrelsen er et arbejde som man får vederlag for, derfor må borgerne gerne stille krav! Og et af kravene må være: Kom ud og se inden i beslutter jer.